Úvod

Ešte pred tým ako sa začneme venovať tomu, prečo si auto odhlučniť  si treba uvedomiť, čo vlastne chceme pod pojmom odhlučniť alebo vytlmiť auto dosiahnuť. Tieto dva pojmy sú veľmi dôležité a často sa zamieňajú. Priznám sa, že aj názov tohto článku je trochu zavádzajúci, pretože sa volá “Prečo odhlučniť auto ?”. Ak by som mal byť presný mal by sa volať “Prečo si odhlučniť a vytlmiť auto ?”.

Vytlmenie auta

Týmto pojmom sa označuje činnosť, ktorou dosiahneme odstránenie vibrácii karosérie, odstránenie akustického skratu a tým celkove zníženie hluku a zlepšenie kvality hudby vo vozidle. Ak ste menej zbehlý v akustike, určite si kladiete otázku, čo to ten akustický skrat vlastne je. Čisto laicky povedané sa jedná o to, že aby mohol reproduktor pracovať správne, potrebuje mať oddelený priestor pred a za membránou reproduktora. No a to je vo väčšine aut so sériovým audiom problém, pretože táto podmienka nieje veľa krát splnená. Kvôli tomu je zvukový prejav vo vozidle značne degradovaný, hlavne teda pri nižších stredných tónoch a basovej zložke. Kvôli tomuto javu, ktorý nazývame akustický jav nebudú autá bez vytlmenia nikdy dobre “basovať”. Ale tlmenie auta nerobíme len kvôli zlepšeniu audia, ale aj kvôli potlačeniu vibrácii. V aute sa totiž od motora, výfuku, nápravy a kolies šíria vibrácie, ktoré sa prenášajú do celej karosérie a tým vytvárajú hluk. Preto ak chceme vo vozidle dosiahnuť, čo najmenší hluk, musíme vozidlo najprv vytlmiť. Tým zabránime kmitaniu častí karosérie a teda potlačeniu hluku, ktorý tým vzniká. priklad_vytlmenia

Materiály na vytlmenie vozidla

Butyl

Na účely vytlmenia vozidla sa vo väčšine prípadov používajú materiály na báze butylu. Je to materiál založený na báze butyl-kaučuku, ktorý je veľmi odolný na zmenu teplôt, nestráca svoje vlastnosti pri nižších teplotách a z pomedzi všetkých materiálov na vytlmenie vozidla poskytuje najlepší pomer hmotnosti k tlmiacemu účinku.

Nami predávané tlmiace materiály na báze butylu sú:

GMS-07 Platinium – Je tlmiaci materiál potiahnutý hliníkovou vrstvou.

GMS-07

 

GMS-03 – Je tlmiaci materiál s dvomi vrstvami. Spodnú vrstvu tvorí butyl a hornú vrstvu termoakustická pena podobná produktom GMS-01, GMS-02.
GMS-03_vrstvy

 

GMS-DP1 – Je materiál, ktorý pozostáva až z troch vrstiev rôznych materiálov. Spodnú vrstvu tvorí pena z butyl-neoprénu, ktorá je podobná produktom GMS-01, 02, ďalšia vrstva je tvorená butylom a posledná horná vrstva je tvorená absorpčnou penou.

 

GMS-DP1_vrstvy

Bitumen

Na vytlmenie sa používajú aj materiály na báze bitumenu. Bitumen je organická zlúčenina, ktorá však nieje odolná voči nižším teplotám tak ako butyl. Pri vyšších teplotách totiž príliš mäkne a pri nižších teplotách  sa naopak stáva tvrdý a krehký. Okrem toho je bitumen ťažší ako butyl. Medzi bitumenové materiály na našom e-shope patrí/ia: bla bla bla…

9158

 

 

Antivibračné tmely na vodnej báze

Na stiesnené miesta, kde sa nieje možné dostať s klasickým tlmiacim materiálom sa používajú špeciálne antivibračné tmely na vodnej báze. Ich výhoda je, že nie sú závislé na teplote a fakt, že sa dajú ľahko aplikovať štetcom. 375990_Edited

Odhlučnenie auta

Ako som už v časti článku o vytlmení naznačil. Ak chceme dosiahnuť, čo najlepšie výsledky a zníženie nežiadúcich hlukov vo vozidle je potrebné najprv vozidlo vytlmiť a na následne na vrstvu tlmiaceho materiálu naniesť odhlučnovací materiál. Odhlučnovaním sa zabraňuje prieniku zvukov motora, výfuku, odvalujúcich sa kolies, vetru a pod. Odhlučnenie, ktoré ponúkame v našom e-shope je vyrobené buď z butyl-kaučuku, butyl-neoprénu alebo polyuretánu. V ponuke máme odhlučnovacie materiály od firmy GMS a STP.

odhlucnenie

Produkty GMS:

1344411354

GMS-01 | 6 mm – Materiál na báze bytul-kaučuku. Je vhodný na podlahu a kufor. Môže prísť do kontaktu s vodou.

GMS-02 | 5 mm – Je vhodný na dvere, strop, tapacíre. Môže byť použitý aj na podlahu, ale kvôli uzavretým pórom je vhodnejší GMS-01.

GMS-012 | 3 mm – Má rovnaké zloženie ako GMS-01 a 02. Líši sa len hrúbkou. Je vhodná nadvere tapacíre a plasty.

GMS-022 | 10 mm – Je najhrubšia z tejto produktovej línie. Hodí sa na odhlučnenie miest pod palubnou doskou alebo stropu.

Všetky hore vymenované produkty okrem GMS-01 sú podobné, líšia sa len hrúbkou. Každé vozidlo je iné a preto sa nedá univerzálne povedať, ktorý materiál bude kde pasovať. Preto je vhodné vybrať hrúbku odhlučnovacieho materiálu podla daného auta. Je potrebné si zistiť aké hrubé odhlučnenie sa zmestí napr pod tapacíre, pod strop, na podlahu.

GMS- 010 BLACK – Je materiál založený na báze polyuretánu. Je potiahnutý vrstvou hliníka a je spevnený sklenenými vláknami. Je vhodný ako odhlučnenie medzisteny medzi motorom a kabínou vozidla. Znáša vyššie teploty ako hore menované materiály.

GMS-010B_popis

 

GMS-011 – Je materiál vyrobený z butyl-kaučuku, povrch tohto materiálu je potiahnutý hliníkovou vrstvou, ktorá je vystužená sklenenými vláknami. Hrúbka materiálu je 10 mm. GMS-011A je primárne určený pre použitie v motorovom priestore. Veľmi dobre potlačuje hluk motora. GMS-011A je určený pre použitie s benzínovými motormi.

1344413870
 

Čo teda získam vytlmením a odhlučnením auta ?

Odhlučnením a vytlmením svojho auta získate v prvom rade príjemnejšie pocity z jazdy so svojím autom. V prípade diaľničných jázd budete vďaka menšiemu hluku menej unavený a celková jazda bude na vás lepšie vplývať. Odhlučnením a vytlmením auta sa zníži hluk od podvozku, jamy a kamienky bude menej počuť. Zníži sa počuteľnosť motora. Celkovo budete mať pocit, že sedíte v úplne inom aute, pretože zvuky ktoré boli pre vás normálnym sprievodným javom jazdy s autom, zrazu nebudete počuť. Okrem zníženia hluku vo vozidle sa zlepší aj kvalita hudby vo vozidle.

Záver:

V článku sme si predstavili základne pojmy a materiály, ktoré sa používajú pri odhlučnení a vytlmení aut. V ďalších dvoch článkoch “Ako si vytlmiť auto” a “Koľko ma to bude stáť si môžete prečítať postup montáže odhlučnenia do vozidla, aby ste si ho mohli namontovať sami. V článku “Koľko ma to bude stát” si môžete pozrieť koľko v priemere stojí materiál potrebný na odhlučnenie auta. Taktiež sa v článku zameriavame aj na množstvo a kvalitu materiálov.